Skidhelg

Förlåt för att jag inte skrivit på ett tag, det har varit fullt upp men jag lovar att skriva om skolan, yfu-orientationen förra helgen och allt annat.

Jag kom precis hem från världens härligaste skidhelg! Det var YFU som ordnade den och jag fick träffa gamla vänner och folk jag lärde känna förra helgen men det var också några studenter från en annan organisation där och föräldrar, värdsyskon och volontärer. Fredagen var studiedag och idag måndag var Martin Luther King dagen så vi var lediga 4 dagar! Vi bodde i en stor stuga med en hot tub utomhus och biljardbord i källaren där också alla vi tonåringar umgicks på kvällarna och där vi tjejer sov över hela golvet. Jag har sagt det förut men jag säger det igen, utbytesstudenter är världens härligaste människor!!! Man blir liksom som bästa kompisar direkt och det är en jättekonstig men kul känsla. Det var kul att träffa Caroline igen, jag träffade henne förra helgen på YFU-orientationen och det var första gången jag träffat en svensk sedan i somras. När vi är själva pratar vi svenska ibland men övergår till engelska utan att tänka på det ibland och sen går det fram och tillbaka, det är väldigt coolt att ha en svensk att prata och skoja med! Och det är så himla coolt att säga att jag nu har vänner från bland annat Venezuela, Finland, Makedonien, Japan och Thailand för att nämna några länder! Vi lär oss så otroligt mycket om varandras länder hela tiden och delar med oss av våra kulturer. Jag och Caroline lärde folk olika svenska kortspel och lärde oss sedan lekar från hela världen, jag har lärt mig siffror och fraser på massa språk, en kille fyllde år så vi sjungde födelsedagssånger på säkert 10 språk och en tjej från Venezuela fick honom att skrika när han skar i tårtan vilket tydligen är en tradition där.

Jag kan bara säga att jag är helt kär i Colorado, VILKA SKIDSTÄLLEN!!!! Det var så himla coolt med alla höga berg, strålande sol varje dag med superlånga härliga backar! Det är något helt annat än de dimmiga och svinkalla eftermiddagarna vecka 7 i Sverige varje år, jag var helt förbluffad! Hela skidstället var stort men det hade inga knapp- eller ankarliftar utan bara stolliftar upp till toppen av berget och sen var det massa backar ner. Konstigt nog för ett så här stort ställe var det mest 4-sätes-stolliftar så köerna var långa ibland men backarna var så långa att det tog 20 minuter att komma ner och ibland såg du inte en människa i backen. De har inte heller röda backar i USA utan skalan går grön, blå, svart och dubbelsvart. De gröna backarna var i Sveriges mått mest blå och de blåa var blå/röda så det var inga ställen man behövde staka sig på. En jättebra sak jag tycker Sverige ska ta efter är att inte ha en massa reklam på bygeln i stollifen utan som här ha en stor liftkarta där i stället så man kan sitta i liften och planera tillsammans, det var jättebra!

Vi åkte skidor lördag, söndag och sen åkte jag halva idag. Alla tyskar var jättebra, vissa hade åkt ett par gånger och två tjejer hade aldrig stått på ett par skidor förut. En av dem var en jättesöt tjej från Thailand som heter WanWann. Jag hjälpte henne hela första morgonen med att hyra skidor, knäppa på pjäxor och se till att hon kom iväg till skidskolan ordentligt, jag kände mig som en riktig mamma och hon var så söt och tacksam. Sedan såg jag till att hon hittade en annan nybörjare från Japan att åka med när lektionen var slut men lite senare på eftermiddagen hittade jag och tjejerna jag åkte med henne längst upp på berget i en backe som i svenska termer var typ blå/röd, tydligen hade den kinesiska tjejen släpat upp henne där och trott att det var en bra nybörjarbacke. Hon hade snö överallt och bara ramlade och ramlade. Så jag skrapade av henne all snö, rättade till hennes hår och skidglasögon och tog henne sedan mellan mina ben med stavarna framför mig som man gör med småbarn och plogade sen ner henne 20 minuter nedför hela berget. Hon var så lättad och tacksam och efteråt när folk frågade hur hennes skiddag hade varit så sa hon att det bästa av allt var Emma, så himla söt!!!

Hela helgen åkte folk runt i Broncos-tröjor i backarna. Broncos är Colorados football-lag och igår spelade dem en match som skulle avgöra om de går till superbowl (den stora finalen) eller inte. Så igår mellan 1 och 4 var det nästan helt tomt i backarna och inga köer alls för alla var inne och kollade på matchen. Så det var trevlig skudåkning och Broncos vann vilket betyder att vi är i SUPERBOWL!!! Så spännande!!! 

Jag hade en underbar helg och det var svårt att skiljas åt.  Nu har jag massa träningsverk och inte ens Starbucks-kaffe på vägen hindrade mig från att somna som en stock i Tea's bil på väg hem mot Castle Rock. Jag älskar Colorado och kommer aldrig glömma denna helgen!






Kommentarer:

1 Pappa:

Härligt Emma!

2 Mamma:

Åh, så underbart Emma! Jag är så glad för din skull så jag får tårar i ögonen!!!!
....men du..Alperna är också helt okey😊!

3 Bokbussig:

Avundsjuk!!!

4 Erika:

Gud vad roligt det låter!!! :D

Svar: Det var det! :)
Emma

5 Anonym:

Låter super Emma!

6 Anonym:

Låter super Emma!

7 Anonym:

Låter super Emma!

8 Kerstin:

Låter super Emma!

9 Katarina:

Låter riktigt härligt. Är själv nyfiken på coloradoskidåkning så det var kul att höra.

Svar: Jag kan verkligen rekomendera det!!!!
Emma

Kommentera här: