My classes

Okej nu ska jag skriva lite om vilka klasser jag har. I USA har man samma klasser eller ämnen i samma ordning varje dag och alla har liksom sitt eget individuella schema så man har liksom ingen "klass" utan man är i en grupp av människor i ett ämne och en annan i det andra. Hoppas att ni förstår haha.

Min skola har bara 4 klasser/dag och de byter varje quarter så efter 9 veckor med detta schemat kommer det att ändras. Eftersom alla andra valde sitt schema för hela läsåret i början av 2013 så var det mycket som var fullt och jag hade inte så mycket att välja på. Jag fokuserade ganska mycket på att inte välja för svåra saker och det är skönt för jag har knappt några läxor. Här är mitt schema denna quartern:

1st period: US History
Jag är tvungen att ta US History eller US Government för YFU, är inte intresserad av något av dem så jag tar det för att jag måste. I mitt ursprungliga schema hade jag US Government nästa quarter men alla sa att det var jättesvårt så jag bytte till US History denna quarter i stället. Det är ganska tråkigt och allt är väldigt förvirrande eftersom läraren inte lär ut någonting utan ger oss en tidsperiod varje vecka och sen får vi själva forska om vad vi själva tycker är intressant och typ skicka in vad vi har lärt oss i slutet av veckan. Något helt annat än den förarstolen jag gick på där US History var jättesvårt och man var hela tiden tvungen att hänga med ordentligt. Det är jättekonstigt och inte alls kul, läraren är ganska rolig men han går mest runt och pratar med eleverna och ibland har vi psykologi-lektion i stället, ingen aning varför.

Advisement
Efter 1st period är det advisement på måndagar och fredagar som är typ som mentorstid, man samlas med sin grupp av elever och en lärare men vi sitter bara och pratar. Alla har haft sin mentorsgrupp och mentor sedan freshman year (9an) så de har blivit som en liten familj typ och det är bara folk från samma årskurs så i min grupp är det bara seniors. Jag gillar läraren jättemycket, han är biologilärare och har massa uppstoppade djur, en riktig orm och massa andra coola och konstiga saker i sitt rum. De andra eleverna i min grupp är jättesnälla med! Tisdagar och torsdagar är det typ rast denna perioden eller om man har något möte för en klubb eller så och på onsdagar finns inte denna perioden eftersom vi börjar senare i stället.

2nd period: Public Speaking
Detta är min favoritklass! Läraren är jättebra och jag gillar verkligen folket där. Jag har tagit retorik klasser ända sedan högstadiet för jag tycker att det är viktigt att öva på och det är också väldigt intressant speciellt med psykologin bakom det hela, liksom hur man bäst väcker intresse hos en publik och massa sånt. Vi har gjort en massa roliga saker som olika lekar, skrikit blinka lilla stjärna i bamba, lärt oss en massa olika dialekter med mera. Vi har också haft prov på hur rösten fungerar och hållt olika tal. 

3rd period: Drawing and Painting 1
Jag trodde den här klassen skulle vara jättekul, typ social och kladda med färg och så. Men jag gillar den inte alls! Den är så himla seriös och full av massa konstigt estet-folk som inte vill prata utan alla sitter tysta med hörlurar i öronen och jobbar jättekoncentrerat på deras mästerverk. Och jag känner mig helt missplacerad i denna seriösa miljö! Jag har upptäckt att när allt är så seriöst har jag absolut inget intresse eller tålamod att sitta ner och rita, det blir jättetråkigt! Våran första uppgift var att måla vad vi ville med blyerts och visa vår inre spirit. För det första, jag har absolut ingen inre spirit när det kommer till ritning och för det andra så är ju blyerts typ världens tråkigaste sak! Okej nu klagar jag kanske lite men alls är så oerhört seriösa att jag bara vill skratta typ. Så det slutade med att jag av någon anledning målade en fågelholk så gott jag kunde, fråga mig inte varför. Läraren trodde att jag bara satt och kladdade och frågade när jag skulle börja på mitt "riktiga projekt"...

Lunch
Sedan är det en timmas lunch som jag har ätit med lite olika personer varje dag, en dag åkte jag med en person hem och åt hemma hos henne också med en annan tjej. Har inte så mycket att säga om lunchen, jag äter och blir mätt typ, det är en massa freshmen som skriker hela tiden och allt är lite allmänt high school kaos. 

4th period: Photo 1
Foto är en ganska rolig klass! Det är lite jobbigt bara att ta hem en kamera nästan varje dag för att jobba på sina projekt eftersom 100 bilder på klassrum och skåp inte är så intressant. Vi har typ olika saker som vi lär oss typ olika regler och tips, hur man liksom tar bilder med suddig bakgrund (förlåt men jag kan inte alla termer på svenska...) och hur man tar coola bilder med shutterspeed och en massa sånt. Sen tar vi massa bilder på det, redigerar i Photoshop och skickar in några till läraren och får betyg. På fredagar tar vi bilder efter ett speciellt tema och röstar sedan fram de topp 3 bilderna i klassen och dem personerna får extra credit.

Där har ni mina klasser så de ser ut nu!



Kommentera här: