Visumansökan

Förra helgen satt jag mycket med visumansökan så nu tror jag att jag har full koll på det hela. Men HERREGUD vad amerikanarna ska krångla till allt! 
 
Detta är vad man måste göra för att få visum:
 
  • Fylla i ett jättelångt formulär på en hemsida (DS-160). Det är väldigt mycket man ska fylla i och det är jätteviktigt att allt blir rätt, det är också flera sidor med bara frågor som "är du medlem i någon terroristgrupp?" och "har du någonsin smugglat barn till USA?" osv. Hahaha 
  • Infoga ett speciellt foto till det formuläret och sen skriva ut ett viktigt papper när man är klar med allt det
  • Beställa ett speciellt personbevis från skattemyndigheten
  • Om man har blivit arresterad för något någon gång så ska man ha papper på det (men det har jag ju inte blivit...)
  • Skriva på ett viktigt formulär som heter DS-2019
  • Betala en avgift för DS-2019 på 180 dollar via en hemsida, fylla i ett formulär och skriva ut ett kvitto
  • Betala ansökningsavgift på 1120 kr vilket man måste ha ett kvitto från banken på
  • Fixa ett C5-kuvert med en speciell fraktsedel och lite annat
  • Fixa ett speciellt visum-foto (vanligt pass-foto funkar inte utan vi fick ett flera sidor långt dokument med regler för fotot) hos en fotostudio som ska ha storleken 5x5 cm. Man ska också fixa så att man får kortet på skiva så man kan lägga in det i DS-160. Fotona kostade mig tillsammans 400 kr.
  • Fixa interjutid på den amerikanska ambassaden i Stockholm där man också ska lämna in allt detta. Jag fixade så jag kunde gå med på YFU:s gruppbokning så jag kommer gå dit måndagen efter vårt avreseläger i Stockholm tillsammans med flera andra.
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag fått från YFU, de hade gjort jättebra förklaringar till allt så utan dem skulle allt blivit pannkaka, JAG ÄLSKAR YFU! 
 

Kommentera här: