YFU-fråga

Usch nu känner jag mig som världens sämsta! En tjej som heter Isabelle kommenterade med en fråga för mer än en vecka sedan och jag lovade att svara i ett inlägg men julen och allt kom emellan så jag glömde helt bort det, förlåt! Men bättre sent än aldrig, här kommer Isabelles fråga med svar:
 
Halloj! Först och främst tänkte jag bara säga att jag är glad för att du har börjat blogga igen och att allt verkar ordna upp sig för dig! Sen tänkte jag fråga vad du tycker om yfu nu när du har varit iväg ett tag, hur tycker du att de har hanterat allt med värdfamiljsbytena? Jag har själv blivit antagen av yfu till att åka iväg som utbytesstudent till USA nästa år men ej tackat ja än. Om du skulle gjort om din resa, skulle du valt yfu igen? 
Skulle blivit jätteglad för svar då jag vill bli säker på mitt val! :)
Hoppas det blir super i din nya värdfamilj! 
 
Hej Isabelle!
När jag var mitt uppe i allt med värdfamiljsbytet i höstas så skulle jag nog ha sagt att jag inte rekommenderade YFU men nu när jag har fått perspektiv på det hela så kan jag säga att jag har ändrat mig. Det jag inte har gillat med YFU hittills har varit YFU-kontoret i Colorado, jag tyckte inte de hanterade min situation så professionellt för det mesta och det var mycket missförstånd och förvirrande stunder. Men däremot har alla YFU-volontärer varit fantastiska, jag älskar min YFU-grupp här och alla träffar vi har haft. Dessutom har de många roliga saker planerade som skidresan, sleepover, olika matcher man kan följa med på och så. Enligt en area rep jag har pratat med är YFU kontoret i Colorado ganska förvirrande och inte så organiserat jämfört med när hon bodde i Texas. Och jag tror faktiskt att jag har haft en väldigt massa otur med allt möjligt helt ärligt. Jag har kontakt med och har lärt känna en massa YFU-studenter från Sverige och andra länder och i stort sätt alla är väldigt nöjda. Så jag rekommenderar faktiskt inte att åka med någon annan organisation än YFU! Jag har lärt känna många killar och tjejer som är iväg nu med andra organisationer också och efter att ha hört en massa historier från dem som låter mycket värre än min var så rekommenderar jag inte att åka med något annat! Om jag inte skulle rekommendera YFU så skulle jag rekommendera AFS, det har jag sagt redan från början. Men jag har en nära vän som åker med dem i år och han har har mer eller mindre blivit utslängd från sin AFS-grupp för att de är så få i hans stat. Tyvärr är det så att man måste ha lite tur, det finns dåliga historier från alla organisationer även om vissa har mindre tragedier. Och jag glömde nästan...YFU Sverige är AWESOME!!! De var jättebra genom hela ansökningsprocessen och var jättebra på art förbereda oss innan avresa med ett fantastiskt läger och allt. De har även hjälpt mig massa under min tid i USA och jag vet att de bryr sig och att jag kan maila dem om vad som hellst om jag skulle vilja. Så som svar på din fråga: JA, jag rekommenderar YFU! Så kör igång med ansökningsprocessen, du kommer inte ångra dig jag lovar!
Stor Kram!
 


Kommentarer:

1 Isabelle:

Hej! Tack för ditt svar! Det var skönt att höra att du rekommenderar yfu, för jag har redan tackat ja till min plats! :)
Och jag tror, precis som du, att man behöver ha lite tur också!
Hoppas du fortsätter ha det bra! Kram!

Svar: Varsågod! Lycka till med allt och tveka inte att kommentera igen om du har några andra frågor, jag lovar att inte vara lika långsam!
Emma

2 Amanda Welander:

Nu kom jag inpå din blogg av en slump och jag är en utbytestudent med EF i Minnesota. Jag läste just att du bytt värdfamilj för ett tag sen, stämmer det? Jag undrar bara om du har en email eller något där jag kan prata med privat med dig än i kommentarsfältet? Jag funderar på om ett familjebyte skulle va till hjälp för mig, så skulle vara så skönt att bara få prata med någon som faktiskt gått igenom hela den processen…
kramar
Här är min mail iallafall [email protected]

Svar: Hej Amanda! Jag har varit inne på din blogg den är väldigt bra! Självklart, maila jättegärna mig! Jag mailar min mailadress till dig haha :)
Emma

3 Amanda Welander:

Men, vi har ju till och med länkat varann såg jag nu haha

Kommentera här: